تاریخچه باورنکردنی چرم

چرم ماده ای باورنکردنی است که در طول تاریخ برای لباس و ابزار استفاده شده است. فرآیندهای اولیه مورد استفاده برای ساخت چرم و صنایع دستی با آن، بسیار شبیه به برخی از مواردی است که امروزه هنوز استفاده می شود. تاریخچه چرم و صنایع دستی چرم پیوندهای بسیار نزدیکی با مردم سراسر جهان دارد.

تاریخچه چرم حدود 400000 سال پیش در Hoxne انگلستان آغاز شد. تکامل آن را می توان در سراسر جهان و از طریق عصر حجر، عصر برنز، عصر آهن، دوران باستان، قرون وسطی، رنسانس، انقلاب صنعتی و در دوران مدرن ردیابی کرد.

در طول هر دوره ای از تاریخ، فرهنگ های سراسر جهان کاربردهای ارزشمندی برای چرم در زندگی روزمره خود پیدا کرده اند. بیایید کاوش کنیم.

تاریخچه چرم و صنایع دستی چرم

چرم هزاران سال است که به عنوان یک ماده محافظ و مفید استفاده می شود. انسان غالباً تا آنجا که ممکن است از قسمت های مختلف حیوانات برای بقا و ایجاد ابزارهایی برای زندگی راحت تر و بهتر استفاده کرده است. به عنوان مثال اکسسوری چرم و کفش‌های چرمی امکان پیاده‌روی و کاوش را آسان‌تر می‌کنند.

وقتی حیوانات به اندازه کافی بزرگ باشند، پوست آنها می تواند به لباس تبدیل شود. در آب و هوای سردتر، خز بالای چرم گرمای بسیار خوبی ایجاد می کرد. در آب و هوای گرم تر، از پوست می توان برای سایه و خنک ماندن استفاده کرد. تجارت و صادرات چرم عمدتاً حول محور عملکردخوبی  بود.

تاریخچه چرم و صنایع دستی چرم

با تکامل انسان و ایجاد جوامع، کاربرد چرم گوسفندی نیز افزایش یافت. کاربردهای آن به زره های چرمی، چکمه ها، کیف ها، چادرها، سطوح نوشتاری، مهارها و جواهرات تبدیل می شود. در برخی از فرهنگ ها چرم به عنوان نمادی از مقام عالی دیده می شد. صنایع دستی چرمی هم به عملکرد و هم جذابیت بصری تبدیل می شد.

تکامل چرم
علاوه بر این، با گذشت زمان، چرم به یک عنصر اصلی در زندگی همه تبدیل شد. تولید انبوه کفش های چرمی، دستکش، ژاکت، کیف، پالتو چرم، لوازم جانبی مانند کمربند چرم دو رو به طور گسترده در دسترس قرار گرفت. صنایع چرم اکنون به یک صنعت تمام عیار تبدیل شده بود. این کشور دارای یک زنجیره تامین جهانی برای مواد خام بود و تعداد زیادی از مصرف کنندگان بین المللی به همان اندازه مشتاق خرید و استفاده از کالاهای چرمی بودند.

تقاضا به حدی زیاد است که حتی چرم های مصنوعی، مواد چرم مصنوعی ساخته شده از پلاستیک و سایر ترکیبات، برای پاسخگویی به تقاضا محبوب می شوند. آنها همچنین به عنوان گزینه های ارزان تر و دوستدار حیوانات برای تامین چرم عمل می کنند.

مواد کمی از این مدت در اطراف وجود داشته است و به طور گسترده ای به عنوان چرم استفاده می شود. دیدن این که چگونه این صنعت در طول زمان تکامل یافته است، و یادگیری اینکه چقدر از روزهای اولیه دور شده است، باورنکردنی است.

تاریخچه چرم در عصر حجر

حکاکی دیوار عصر حجر – تاریخچه چرم و صنایع دستی چرم – کالاهای چرمی لیبرتی
نقوش دیواری عصر حجر

عصر سنگ یکی از طولانی ترین دوره های تاریخ معاصر است. میلیون‌ها سال را در بر می‌گیرد، اگرچه ما شاهد شواهدی از چرم‌کاری و تولد صنایع چرمی در حدود 400000 سال پیش هستیم.

اولین ابزارهای سنگی شناخته شده مربوط به حدود 3.3 میلیون سال پیش است. آنها تکه های سنگی بودند که احتمالاً برای برش استفاده می شد. این تکه‌های سنگی را می‌توان برای پوست کردن پوست حیوانات استفاده کرد و در مراحل اولیه دباغی چرم، آن‌ها را تمیز کرد. اگرچه تا حدود 400000 سال قبل از میلاد ما شاهد شواهدی از ابزارهای خاص چرمی هستیم.

تاریخچه چرم در عصر حجر

اولین ابزار چرمی
ابزار تراشیدن سنگ در هوکسن امروزی انگلستان یافت شد. هنگام بررسی الگوهای سایش میکروسکوپی روی خراش ها از استفاده آنها، محققان توانستند به این نتیجه برسند که احتمالاً از آنها به طور خاص برای خراش دادن پوست استفاده می شود. این خراشیدگی به آماده سازی آنها برای نگهداری، برنزه کردن و استفاده کمک می کند.

اگر به چند صد هزار سال به حدود 82000 سال قبل از میلاد نگاه کنیم، شروع به دیدن بالهای استخوانی در آفریقای جنوبی خواهیم کرد.

بزرگتر از سوزن های خیاطی، ممکن است از شال ها برای سوراخ کردن پوست مواد چرمی استفاده شده باشد. پوست‌ها و پوست‌های چرمی را می‌توان به هم متصل کرد تا لباس‌های بزرگ‌تر و پوشش‌های سرپناه درست شود.

اولین اقلام چرمی رایج

در حدود 33000 سال قبل از میلاد اولین سوزن های خیاطی با چشم هایی برای نخ یا موادی که عملکرد مشابهی داشتند، در سیبری یافت شد. این یک جابجایی بین بال ها برای ایجاد سوراخ و سوزن ها برای عبور از نخ ایجاد کرد، صنایع دستی چرمی می توانست بیشتر به زندگی روزمره ارائه دهد. اقلام را می توان بر اساس نیازها شکل داد، تعمیر کرد و به ایجاد تفکر برای یافتن کاربردهای جدید برای آنها اجازه داد. همچنین می‌توان چربی‌ها را به چرم‌ها مالید تا خاصیت ضدآب ایجاد کند.

چرم

برخی از قدیمی‌ترین عملیات‌ها، مخصوصاً برای دباغی چرم، از حدود 5000 سال قبل از میلاد در سومر (عراق امروزی) یافت شد. قدیمی ترین کفش چرمی (با بند چرمی!) مربوط به حدود 3500 سال قبل از میلاد در ارمنستان است. در مصر باستان، حدود 3100 سال قبل از میلاد، از چرم برای ساخت بند و اتصالات ارابه استفاده می شد.

هر چه تمدن سریعتر رشد می کرد، تجارت و صادرات چرم بیشتر می شد. به خصوص که منجر به عصر برنز می شود.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.