چرم بز قوی بادوام و بسیار مفید

با انواع مختلف چرم موجود، ممکن است انتخاب آن سخت باشد. اما اگر به دنبال چرم اقتصادی با ویژگی های عالی هستید، چرم بزی طرح دار گزینه عالی است. ماهیت نرم، سبک و در عین حال محکم و بادوام آن ویژگی های متمایزی به آن بخشیده است.

چرم بز که به آن چرم مراکش نیز می گویند، نوعی چرم است که از پوست بز تهیه می شود. معمولاً نرم و منعطف و در عین حال قوی و مقاوم است. این به آن کیفیتی می دهد که مورد علاقه بسیاری از تولید کنندگان کیف های چرمی و برخی دیگر از محصولات چرمی است.

اکنون که بینشی در مورد چرم بزی دارید، بیایید همه چیزهایی را که باید در مورد انواع چرم بزی بدانید، از جمله کیفیت آن و اینکه برای چه کالاهای چرمی می توان استفاده کرد، مرور می کنیم.

چرم بز چیست؟

چرم بز نوعی چرم است که از پوست بز تهیه می شود. قوی، بادوام، انعطاف پذیر است و با نگهداری و مراقبت مناسب می تواند سال ها دوام بیاورد. چرم بز اغلب در لوازم شخصی و کالاهای چرمی کوچکتر مورد استفاده قرار می گیرد، در درجه اول به دلیل اندازه کوچکتر حیوان بز در مقایسه با چرم های بزرگتر گاو.

بزها کجا زندگی می کنند؟
به طور کلی، بزها در جنگل های معتدل یا گرمسیری و مراتع زندگی می کنند. طبیعتاً در مناطقی زندگی می کنند که دارای پوشش گیاهی هستند. این به این دلیل است که آنها در حال چرا حیوانات هستند. با این حال، آنها محدوده اکولوژیکی وسیعی دارند و به خوبی سازگار می شوند.

چرم بز چیست؟ بر خلاف سایر حیوانات چرا، بزها می توانند در مناطقی با پوشش گیاهی کم زندگی کنند. به عنوان مثال، بزهای اهلی می توانند در مناطق بیابانی زندگی کنند، در حالی که بزهای وحشی در مناطق کوهستانی ناهموار و مراتع آلپ زندگی می کنند.

بزها عمدتاً در آسیا یافت می شوند. نزدیک به 60 درصد از گونه های دام در آنجا یافت می شود که بیشترین تعداد آن به هند، چین، پاکستان و بنگلادش می رسد. بزها حیوانات اهلی هستند. آنها جزو اولین دسته از گونه های دام بودند که حدود 10000 سال پیش اهلی شدند.

ویژگی های چرم بز

نرم و انعطاف پذیر
چرم پوست بز به دلیل بافت نرم و انعطاف پذیری که دارد مورد علاقه است. برخلاف کالاهایی که از پوست حیوانات دیگر مانند پوست گاو ساخته می شوند، آنهایی که از پوست بز ساخته می شوند سفت نیستند. به دلیل وجود لانولین تولید شده توسط پوست بز، چرم آنقدر نرم و منعطف است که وقتی کیف چرمی از پوست بز را حمل می کنید، به جزئی از بدن شما تبدیل می شود که انگار دارید آن را می پوشید. با حرکت بدن شما حرکت خواهد کرد.

قوی و سخت پوشیده
چرم بز علیرغم نرم بودن، به دلیل استحکامش معروف است. این به آن کیفیت عالی می دهد تا از آن برای ساخت کیف، کفش، کمربند چرم اسپرت و سایر کالاهای چرمی کوچک استفاده شود. ماهیت سخت پوشیدن آن نیز آن را برای ساخت کفش های پاشنه بلند سبک عالی می کند زیرا در برابر کشش زیاد روی دوخت مقاومت می کند و شکل خود را حفظ می کند.

مقاوم در برابر آب
به دلیل فرآیند دباغی گیاهی که در ساخت چرم بز استفاده می شود، در برابر آب مقاوم است. این به میزان قابل توجهی به انعطاف پذیری و دوام چرم کمک می کند.

ویژگی های چرم بز

بادوام
چرم بز به خاطر طول عمرش معروف است. در مقایسه با سایر چرم ها، روکش بسیار انعطاف پذیری دارد که به ماندگاری طولانی مدت آن کمک می کند.

سبک وزن
سازندگان معتقدند که پوست بز بسیار نازکتر از پوست حیوانات دیگر است. از این رو چرم ساخته شده از آن بسیار سبک وزن است. این باعث می شود تا پس از تبدیل به محصولات قابل استفاده، استفاده راحت انجام شود.

با افزایش سن بهتر است
علاوه بر دوام بسیار زیاد، محصولات ساخته شده با چرم بز از جمله کیف و کفش چرم نه تنها با افزایش سن احساس بهتری پیدا می کنند، بلکه ظاهر بهتری نیز دارند. حتی زمانی که خراش هایی روی آنها ظاهر می شود، در نهایت زیباتر به نظر می رسند.

چرم بز چگونه ساخته می شود؟

برای شروع، پوست های خام تمیز می شوند. این کار با از بین بردن گوشت و موهای زائد از روی پوست انجام می شود. پس از این مرحله، روغن، چربی و بافت اضافی از پوست شسته می شود تا راه برنزه شدن پوست باز شود. دباغی فرآیند واقعی است که پوست را به چرم تبدیل می کند. پروتئین پوست خام را تثبیت می کند، از پوسیدگی آن جلوگیری می کند و پوست را به چرم تبدیل می کند. تنها زمانی که دباغی کامل شد، می توان چرم را برای استفاده آماده کرد.

چرم بز معمولاً به دو روش دباغی می شود:

برنزه کردن کروم
دباغی کروم یک فرآیند دباغی مبتنی بر شیمیایی است که شامل خیساندن چرم در محلول حاوی فلز کروم است. بسیاری از قطعات با استفاده از این روش دباغی تولید می شوند زیرا چرم مقاوم در برابر آب بیشتری تولید می کند. همچنین باعث ایجاد چرم بسیار نرم و لطیف می شود. چرم های دباغی شده با کروم به اندازه چرم های دباغی شده با نباتی هزینه ندارند، زیرا این فرآیند تنها 24 ساعت تا 2 روز طول می کشد.

چرم بز چگونه ساخته می شود؟

دباغی چرم بز با سبزیجات

دباغی سبزیجات یک فرآیند سنتی تر دباغی چرم است که از مواد و محصولات طبیعی استفاده می کند. با این روش، پوست ها به جای محلول شیمیایی در تانن های گیاهی و مشروبات الکلی چرب خیس می شوند. این کار مستلزم یک سری خیساندن است که این تکنیک را بسیار وقت گیر می کند. پردازش چرم دباغی شده گیاهی تا 30 روز طول می کشد. از این رو، تمایل به سمت بالاتر دارد.

 

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.