گوجه فرنگی ربی در لیست غذاهای شفا بخش قرار گرفت

گوجه فرنگی ربی (Solanum lycopersicum) میوه ای از خانواده گل شب بو بومی آمریکای جنوبی است.

علیرغم اینکه از نظر گیاه شناسی یک میوه است، معمولاً مانند سبزیجات خورده و آماده می شود.

گوجه فرنگی منبع غذایی اصلی آنتی اکسیدان لیکوپن است که با بسیاری از فواید سلامتی از جمله کاهش خطر بیماری قلبی و سرطان مرتبط است.

آنها همچنین منبع عالی ویتامین C، پتاسیم، فولات و ویتامین K هستند.

معمولاً گوجه‌فرنگی‌ها زمانی که بالغ می‌شوند قرمز هستند، می‌توانند در رنگ‌های مختلفی از جمله زرد، نارنجی، سبز و بنفش باشند. علاوه بر این، بسیاری از زیرگونه های گوجه فرنگی با شکل ها و طعم های مختلف وجود دارند.

این مقاله هر آنچه که باید در مورد گوجه فرنگی بدانید را به شما می گوید.

ارزش غذایی
میزان آب گوجه فرنگی حدود 95 درصد است. 5 درصد دیگر عمدتاً از کربوهیدرات ها و فیبر تشکیل شده است.

در اینجا مواد مغذی موجود در یک گوجه فرنگی خام کوچک (100 گرم) آمده است (1 منبع معتبر):

کالری: 18
آب: 95%
پروتئین: 0.9 گرم
کربوهیدرات: 3.9 گرم
شکر: 2.6 گرم
فیبر: 1.2 گرم
چربی: 0.2 گرم
کربوهیدرات ها


کربوهیدرات ها 4 درصد از گوجه فرنگی خام را تشکیل می دهند که برای یک نمونه متوسط (123 گرم) کمتر از 5 گرم کربوهیدرات است.

قندهای ساده، مانند گلوکز و فروکتوز، تقریبا 70 درصد از محتوای کربوهیدرات را تشکیل می دهند.

فیبر: گوجه فرنگی منبع خوبی از فیبر است و در هر گوجه فرنگی متوسط حدود 1.5 گرم فیبر را تامین می کند.

اکثر الیاف (87%) در گوجه فرنگی نامحلول هستند، به شکل همی سلولز، سلولز و لیگنین (2).

گوجه فرنگی تازه کربوهیدرات کمی دارد. محتوای کربوهیدرات عمدتاً از قندهای ساده و فیبرهای نامحلول تشکیل شده است. این میوه ها بیشتر از آب تشکیل شده اند.

گوجه فرنگی منبع خوبی از چندین ویتامین و مواد معدنی است:

ویتامین C. این ویتامین یک ماده مغذی و آنتی اکسیدان ضروری است. یک گوجه فرنگی متوسط می تواند حدود 28 درصد از مصرف روزانه مرجع (RDI) را تامین کند.
پتاسیم. یک ماده معدنی ضروری، پتاسیم برای کنترل فشار خون و پیشگیری از بیماری قلبی مفید است (منبع مورد اعتماد 3).

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.